-
Obvykle jsou studenti před zkoušením a hodnocením napjatí, ale díky videonávodům se uvolní a oprostí od stresové zátěže, takže pak mohou lépe ukázat své znalosti.
Anna P., učitelka přírodovědy
-
Když jsou studenti během výuky neklidní, příčinou bývá obvykle zahlcení informacemi, snížená koncentrace, únava… Stačí jedno správně vybrané cvičení a všechny tyto překážky během několika minut odezní, děti se rozdýchají, uvolní se a já snadno dokončím plánovanou lekci.
Marek S., učitel matematiky
-
Nemusím se sama učit cvičení nebo se účastnit dalších školení, abych mohla cvičení využívat. Jen otevřu webovou stránku, vyberu si vhodné video a pustím ho. Žáci v klidu spolupracují a já se mohu na chvíli „uklidit“ stranou.
Alenka D., učitelka na nižším stupni
-
Žáci nepotřebují žádné mluvené pokyny, pouze sledují svého partnera ve videu. Každý se snaží uspět, a když uspěje, je na sebe náležitě pyšný.
Soňa M., učitelka na vyšším stupni
-
Nejde o žádné memorování nazpaměť, takže zatímco žáci tiše sledují cvičení na záznamu, uklidní se a cvičení je vtáhne. Nakonec si vždy společně zatleskají.
Monika G., učitelka 5. ročníku
-
Díky těmto cvičením si prvňáčci hravým způsobem rozvíjejí schopnost tělesné orientace, rozcvičí si prsty v rámci přípravy na psaní a přitom se navíc i odreagují.
Martina K. a Anita Z., učitelka a vychovatelka 1. stupně
Průzkum
V listopadu a prosinci 2019 jsme ve spolupráci s pěti základními školami provedli testování videonávodů TRIMinute v praxi a následný průzkum mezi učiteli, kteří ve výukovém procesu videonávody využívali.
Zúčastnilo se více než 90 učitelů napříč všemi ročníky základní školy. Videonávody používali minimálně jednou denně během vyučování v souladu s doporučeními a pokyny, když potřebovali podpořit žáky v konkrétní aktivitě nebo situaci, spojené s průběhem vyučování.
Na začátku jsme si stanovili cíl, že učitelé budou využívat videonávody kdykoli ve dvoutýdenním testovacím období, a následně vyjádří svůj názor na cvičení a jejich vliv na motorické a kognitivní schopnosti studentů a na průběh procesu učení.
Na konci testovacího období všichni zúčastnění učitelé vyplnili online dotazník a s některými z nich jsme se setkali osobně, abychom provedli hloubkovou analýzu aplikace videonávodů do vyučování, která prokázala rozličné výhody nejen pro studenty, ale i samotné učitele.
Výsledky online průzkumu přinesly následující zjištění a prokázaly tyto účinky:
- Všichni zúčastnění učitelé aplikovali videonávody několikrát týdně, více než 80% z nich denně;
- Využívali jich ke zpestření výuky, k odreagování a rozhýbání žáků, ke zklidnění některých situací způsobených neklidnými jedinci, jako úvod do dalších činností v rámci lekce, jako relaxační aktivitu během výuky, ale také jako prevenci v případě předpokládaného neklidu studentů během hodiny a v neposlední řadě i v případě, kdy učitel potřeboval na chvilku „vypnout“, nebo jako rozcvičku při dlouhodobém sezení s následkem nedostatečné koncentrace a pozornosti, i jako motivaci před probíráním nové látky. Někteří pak uvedli, že videonávod pustili také proto, že je „jen“ zajímala reakce studentů.
- Žáci na cvičení pomocí videonávodů reagovali překvapivě dobře. Někteří zpočátku byli nejistí, ale po chvíli je cvičení vtáhlo a účastnili se ho s radostí a soustředěním a prováděli je od začátku do konce v plné koncentraci. Cvičení se pro ně stala vítanou chvilkou na odpočinek od zdlouhavého procesu učení, protože díky nim přerušily „práci“ a věnovali se na chvilku úplně jiné činnosti. Žáci cvičení přijali velmi pozitivně, spolupracovali, v tichosti následovali instrukce a nakonec si vždycky zatleskali.
- Pro žáky byla aplikace videonávodů účinná v případě potřeby motivace k práci, protažení při dlouhém sezení i tehdy, když ztráceli koncentraci a pociťovali „dlouhou chvíli“, nesoustředěnost a únavu. Každý, ať už žák nebo učitel, někdy potřebuje přestávku, když se cítí zahlcen – v takovém případě je vhodné se od přetrvávajícího spěchu odpoutat. Skvěle si videonávody vedly před zkoušením či testem, kdy žákům pomohly se odreagovat a uvolnit. Vesměs se pak ukázaly jako velmi účinné v několika ohledech: jakožto únik do „vlastního světa“ každého žáka, ale i jako možnost soustředit se chvíli na něco jiného než „klasickou školu“ – tedy jako příležitost k relaxaci.
- Z pohledu učitelů bylo využití videonávodů přínosné tehdy, když zaznamenali nesoustředěnost studentů, ale i v okamžiku, kdy si potřebovali sami odpočinout. Videa tedy používali jako nástroj k odreagování nejen pro žáky, ale i pro sebe. S jejich pomocí mohli lekci kdykoli nejen přerušit, ale i obohatit prováděním cviků. Práce ve výuce pak mohla pokračovat plynuleji a žáci se na ni lépe soustředili.
- Po použití videonávodů se zvýšila míra koncentrace a motivace žáků, takže zvládali lépe pokračovat v práci.
- Videonávody jsou tedy užitečné jak pro žáky, tak pro učitele. Jako učitelé jsme často ve spěchu a stresu – tím pádem představují videonávody odreagování i pro nás – i proto, že žáci je provádějí potichu (pouze s klidným hudebním doprovodem, který pro učitele není rušivý, naopak).