Videonávody pro krátké pohybově-kognitivní přestávky v průběhu vyučování, které usnadní průběh
výuky, stimulují mozek a posílí učební schopnosti dětí.
Mentální a pohybová cvičení určená k uvolnění, motivaci, zvýšení koncentrace a rozvoji schopností dětí – jednoduchý, na každodenní bázi použitelný a efektivní nástroj, který nevyžaduje zvláštní přípravu.
Autorky: Jasna Markuš, Mihaela Škrlj Brglez
Odborná podpora: Jasna Trapečar Pavšič, prof. spec. in reh. ped.
ODBORNÉ POZADÍ
O co přesně jde?
Jedná se o systém (soustavu) cvičení, určených pro aktivní přestávky ve vyučovacích hodinách. Jde o nový, inovativní, moderní koncept, který sleduje trendy v oblasti neurověd a národních a globálních strategií pro implementaci pohybu do procesu učení.
Proč jsou videonávody přínosné?
Cvičení stimulují motorické dovednosti a aktivují mozek, který je pak schopen snadněji vstřebávat probíranou látku. Cviky jsou cíleně a pod odborným dohledem vybírány tak, aby pozitivně ovlivňovaly různé funkce a schopnosti, které jsou přesně definovány v popisu každého cvičení.
K čemu všemu se videonávody hodí?
- Pro navození relaxace, zvýšení motivace, redukci stresu, případně…
- …k přesměrování mentálního toku či jako prevence duševního přetížení nebo…
- …jako posílení či podpora různých mozkových center, která mají na starost učební schopnost, smysl pro orientaci, pozornost, koncentraci, koordinaci, jemné a hrubé motorické dovednosti, rovnováhu, řečové dovednosti, vytrvalost atd.
- pro posílení sebevědomí zdoláváním výzev (v případě náročnějších typů cvičení)
Jaká je jejich hlavní myšlenka?
Videonávody jsou navrženy tak, aby byly pro učitele snadno použitelné: Jsou k dispozici na webových stránkách, a tím pádem kdykoli pohodlně dostupné. Videonávody TRIMinute jsou účinným a atraktivním didaktickým, pedagogickým a vzdělávacím nástrojem, který staví na odborných poznatcích.
Jak videonávody používat?
NÁVODY PRO UČITELE
Jak používat videonávody?
- Přihlaste se na web pomocí svých uživatelských údajů. Doporučujeme používat novější a aktualizované prohlížeče, jako je Google Chrome nebo Mozilla Firefox.
- Videonávody jsou navrženy tak, aby byly přizpůsobeny věkovým úrovním žáků. Jsou proto rozděleny do dvou souborů, první pro žáky nižšího stupně, tedy od 1. do 5. třídy, a druhý pro žáky od 6. do 9. třídy.
- Vyberte videonávod, který představuje vhodnou podporu pro konkrétní činnost nebo situaci. Nahrávku přehrávejte kliknutím na funkci Přehrát. Doporučujeme vybrat režim přehrávání na celou obrazovku.
- Před samotným cvičením studentům poraďte, jak cvičit.
Jak může učitel žákům poradit před spuštěním cvičení
- Napodobujte pohyby co nejpřesněji, a jak nejlépe umíte. Vynasnažte se dělat co nejpřesněji vše, co dělá váš vrstevník ve videu.
- Vytrvejte až do konce, i když vám něco nepůjde. Pokud cvičení neděláte zcela správně nebo se během něj ztratíte, neznamená to vůbec nic špatného. Pokuste se chytit a jít dál.
- Nedívejte se na ostatní. Vnímejte jen sebe a svého partnera ve videu. Nezáleží na tom, co dělají ostatní ve třídě. Soustřeďte se pouze na sebe a „kamaráda“ či „kamarádku“ ve videu, kteří vás cvičením provedou.
- Cvičení jsou připravena speciálně pro vás a jsou prospěšné pro váš mozek, tělo a celkovou pohodu.
TESTOVACÍ VIDEONÁVODY PRO 1.–5. ROČNÍK
Brouci jdou na procházku
Cvičení vestoje pro celé tělo
- když je potřeba aktivovat mozek a tělo před učením a během něj
- rozhýbat se při dlouhodobém sezení
- koncentrovat se před mentálními činnostmi
- navodit pozitivní vztah a radost
- rozvoj tělesné orientace a koordinace
- rozvoj kinestetického vnímání těla
- vývoj tělesného schématu
- rozvoj tělesné koordinace
- rozvoj příčných přechodů přes střed těla (laterální a centrální rozměr pohybu)
- rozvoj jemných motorických dovedností
- smyslová stimulace obličeje
- podpora rozvoje dominantního profilu
Křížem krážem
Cvičení vestoje, zapojující celé tělo
- před čtením
- před psaním
- před zkoušením a písemkami
- před stresovými situacemi
- pro podporu koncentrace před výukou a během ní
- před dlouhodobým sezením a během něj
- zlepšení koordinace
- zlepšení rovnováhy
- rozvoj hrubých motorických dovedností
- rozvoj schopnosti překračování středu těla
- propojování hemisfér
- zlepšení čtení, psaní, poslechu, mluvení
- rozvoj bilaterální integrace (propojování myšlení s motorikou)
- procvičování laterality (zapojování dominantních a nedominantních párových orgánů jako oči, ruce, nohy…)
- podpora tělesné orientace a orientace v prostoru
- rozvoj tělesného schématu
- rozvoj kinestetického vnímání těla
- zmírnění reakce na stresovou situaci
10 za 5
Cvičení vsedě se zapojením prstů
- když je potřeba rozhýbat se, aktivovat prsty a dlaně před psaním, kreslením, hraním na hudební nástroj a činnostmi, zapojujícími jemnou motoriku
- připravit se před matematickým obsahem (počítání, numerické znázornění skutečnosti, počítání v rozsahu do deseti)
- navodit koncentraci před výukou či během ní
- osvojit si rytmus
- regulace svalového tonusu dlaní a prstů
- rozvoj kinestetického vnímání dlaní a prstů, jemných motorických schopností, grafomotorických dovedností, koordinace oko-ruka a ruka-ruka, koordinace řeči, artikulace, prostorové orientace, směrového pohybu dlaní a prstů apod.
- rozvoj koncentrace a pozornosti
- rozvoj numerických a kvantitativních reprezentací
- vývoj úchopového reflexu ruky a postupného otevírání a zavírání dlaně
- snížení hmatové přecitlivělosti dlaní a prstů
- propojování mozkových hemisfér
- rozvíjení smyslu pro rytmus
Slož a odlož
Cvičení vsedě se zapojením prstů
- před psaním, kreslením, malováním
- před hraním na hudební nástroje
- pro navození koncentrace a pozornosti před výukou a během ní
- před hraním míčových her a jinou prací s rukama
- pro uklidnění „neklidných“ rukou
- pro osvojení rytmu
- rozvoj prostorové a směrové orientace
- rozvoj kinestetického vnímání rukou
- rozvoj propriocepce (vnímání pohybů těla)
- posílení rukou
- regulace svalového tonusu rukou a paží
- rozvoj dovedností v oblasti motorického plánování
- rozvoj koordinace pohybů rukou
- rozvoj koordinace oko–ruka
- podpora dovedností v oblasti hrubé motoriky rukou
- stimulace reflexů rukou
- podpora schopnosti následovat rytmus
- rozvoj vytrvalosti
- rozvoj koncentrace a pozornosti
Prsty z řady ven
Cvičení vsedě se zapojením prstů (na více než 5 minut)
- na rozhýbání a aktivování prstů před psaním, kreslením, hrou na hudební nástroj
- před jemnými motorickými aktivitami
- pro navození koncentrace před výukou a po ní
- pro osvojení rytmu
- regulace svalového tonusu prstů
- rozvoj kinestetického vnímání prstů
- zlepšování jemné motoriky a pružnosti prstů
- podpora vývoje hmatového vnímání v prstech
- rozvoj grafomotorických dovedností
- podpora koordinace oko–ruka
- podpora koordinace pohybů prstů
- rozvoj smyslu pro orientaci
- rozvoj prostorové a směrové orientace prstů
- rozvoj koncentrace a pozornosti
- stimulace úchopového reflexu rukou
- snížení hmatové přecitlivělosti prstů
Pozor, míč
Cvičení ve stoje s nohama
- pro zvýšení soustředění před a v průběhu vyučování
- pro osvojení rytmu
- pro aktivaci mozku a těla před učením a během něj
- jako rozcvička při delším sezení
- jako příprava před využitím hrubé motoriky (sport, tělocvik)
- pro odreagování
- rozvoj koordinace těla a nohou
- regulace svalového tonusu nohou
- rozvoj kinestetického vědomí nohou
- rozvoj propriocepce
- rozvoj hrubé motoriky
- vývoj vestibulárního systému, resp. rovnováhy
- rozvoj schopnosti překračovat linii středu těla (křížové pohyby)
- rozvoj rytmu
- rozvíjení pozornosti
- rozvoj prostorové orientace
- vývoj reflexů nohou
- podpora koncentrace a soustředění
TESTOVACÍ VIDEONÁVODY PRO 6.–9. ROČNÍK
Prstopletka
Cvičení vsedě se zapojením prstů
- na rozhýbání a aktivování prstů a dlaní před psaním, kreslením, hraním na hudební nástroj
- před jemnými motorickými aktivitami
- pro navození koncentrace před výukou a během ní
- pro odreagování a relaxaci
- regulace svalového tonusu prstů
- rozvoj kinestetického vnímání prstů
- rozvoj jemné motoriky a pružnosti prstů
- stimulace hmatových senzorů v prstech
- rozvoj grafomotorických dovedností
- podpora koordinace oko–ruka
- podpora koordinace pohybů prstů
- rozvoj smyslu pro orientaci
- rozvoj řeči a artikulace
- rozvoj prostorové a směrové orientace prstů
- rozvoj koncentrace a pozornosti
- stimulace úchopového reflexu rukou
- snížení hmatové přecitlivělosti a prstů
Panák
Cvičení vestoje se zapojením nohou a celého těla
- pro navození koncentrace před výukou a během ní
- pro osvojení rytmu
- pro aktivaci mozku před učením a během něj
- při dlouhodobém sezení
- před hrubými motorickými aktivitami (např. sportovní aktivity)
- rozvoj koordinace těla a nohou
- regulace svalového tonusu nohou
- rozvoj kinestetického vnímání nohou
- rozvoj propriocepce (vnímání pohybu)
- rozvoj hrubé motoriky
- vývoj vestibulárního systému, resp. rovnováhy
- rozvoj schopnosti překračování středu těla
- osvojování smyslu pro rytmus
- procvičování laterality (zapojování dominantních a nedominantních párových orgánů jako oči, ruce, nohy…)
- stimulace reflexů nohou
- rozvoj koncentrace a pozornosti
Větrník
Cvičení vestoje se zapojením rukou a paží
- před psaním, kreslením, malováním
- před hraním na hudební nástroje
- pro navození koncentrace a pozornosti před výukou a během ní
- před hraním míčových her a další prací s rukama
- pro uklidnění „neklidných“ rukou
- podpora směrové orientace
- rozvoj kinestetického vnímání rukou
- rozvoj propriocepce (vnímání pohybu)
- posílení paží
- regulace svalového tonusu paží
- rozvoj dovedností v oblasti motorického plánování
- podpora koordinace pohybů rukou
- rozvoj hrubé motoriky rukou
Nekonečných 8
Cvičení vestoje se zapojením očí, hlavy a rukou
- před čtením
- před psaním, kreslením
- před přepisováním textu
- před lekcemi, v nichž je zásadní vizuální vnímání
- před písemkami
- před čtením notového zápisu
- rozvoj koordinace oko–ruka
- rozvíjení koordinovaného pohybu očí
- podpora plynulého a snadného vnímání očima
- podpora schopnosti překračování středu zrakového prostoru (procvičování zrakové laterality)
- stimulace prostorové orientace
- rozvoj binokulárního a periferního vidění
- stimulace vizuální pozornosti
- podpora rozvoje optokinetických reflexů
- zlepšení čtení a psaní
- stimulace vizuálního vnímání
Zapleteno
Cvičení vestoje se zapojením rukou a horní poloviny těla (trvá více než 5 minut)
- rozvoj tělesné orientace
- rozvoj kinestetického vnímání těla
- vývoj tělesného schématu
- podpora tělesné koordinace
- podpora koordinace obou rukou
- rozvoj prostorové orientace
- propojování mozkových hemisfér
- rozvoj schopnosti překračování středu těla (laterální a centrální rozměr pohybu)
- regulace svalového tonusu paží a rukou
- rozvoj dovedností v oblasti motorického plánování
- rozvoj smyslu pro rytmus
- posílení rukou
- rozvoj tělesné orientace
- rozvoj kinestetického vnímání těla
- vývoj tělesného schématu
- podpora tělesné koordinace
- podpora koordinace obou rukou
- rozvoj prostorové orientace
- propojování mozkových hemisfér
- rozvoj schopnosti překračování středu těla (laterální a centrální rozměr pohybu)
- regulace svalového tonusu paží a rukou
- rozvoj dovedností v oblasti motorického plánování
- rozvoj smyslu pro rytmus
- posílení rukou
Stavíme zeleně
Cvičení v sedě s rukama a horní částí těla
- před psaním, kreslením, malováním
- před hraním na hudební nástroj
- pro navození soustředění a pozornosti před vyučováním a v jeho průběhu
- před hraním míčových her
- před manuálními dovednostmi, ručními pracemi
- pro uklidnění „neklidných rukou“
- pro osvojení rytmu
- rozvoj prostorové a směrové orientace
- rozvoj kinestetického vědomí rukou
- rozvoj propriocepce
- posílení rukou
- regulace svalového tonusu paží
- podpora schopnosti motorického plánování
- rozvoj koordinace pohybů rukou
- rozvoj koordinace oko–ruka
- rozvoj hrubé motoriky rukou
- stimulace reflexů rukou
- vývoj schopnosti vnímat a následovat rytmus
- podpora vytrvalosti
- podpora koncentrace a pozornosti
- rozvíjení schopnosti napodobovat pohyb