Moderní neurovědecké výzkumy ukazují, že pohyb je klíčovým faktorem při vývoji a fungování mozku a v procesu učení. Pohyb aktivuje mozkové funkce, takže celý proces učení probíhá jednodušeji a kvalitněji. Pohyb aktivuje a spojuje všechny subsystémy učení mozku. Nejedná se pouze o kognitivní proces, ale o činnost celého těla.
Faktem je, že děti vstupují do školy stále méně zralé a méně připravené na kognitivní výzvy ve vzdělávání. Ve srovnání s předchozími generacemi si pedagogičtí pracovníci častěji všímají problémů se soustředěním, koncentrací, sluchovou a zrakovou pozorností, grafomotorickými dovednostmi a držením pera, jemnou motorikou, řečí a jazykem a celkovou motorikou (mobilita, koordinace, rovnováha…). Přibývá dětí, které mají potíže s učením, zpoždění ve vývoji, problémy s chováním a emoční nevyrovnanost.
Pokud má být žák úspěšný, musí naplnit vysoké požadavky na zralost a dovednosti ve všech uvedených oblastech. V našem vzdělávacím systému chybí dostatek pohybu ve spojitosti s učením a kinetický aspekt učení není zohledněn, protože výuka je založena na strukturovaných, řízených metodách výuky dětí ve statické pozici. Skupinová, sedavá práce v rámci vyučování je samozřejmě důležitá, nicméně ji lze zpříjemnit a zefektivnit tím, že do výuky zahrneme dostatek kvalitního pohybu.
Nedostatek pohybových a smyslových zkušeností a podnětů v raném dětství, nadměrné používání technologií, stresující životní styl, důraz na produktivitu a přehnaná ochrana dětí při rozvoji jejich samostatnosti a odpovědnosti ovlivňují výskyt a nárůst výše uvedených problémů a následně rozvoj negativní kompenzace za školní práci, čímž se snižuje motivace, pocit radosti a mizí lehkost, rychlost a následně úspěch v učení.
Dlouhodobé sezení, nedostatek pohybu, příliš málo smyslových prožitků, nadměrné vystavování technologiím, méně kvalitní socializace, volných, spontánních her a pohybu v přírodě, ale i příliš mnoho vedených a organizovaných aktivit, znamená pro děti překážku v jednání v souladu se svými schopnostmi a také nadměrné zatížení stresem. Na stres často odpovídají úzkostmi nebo obrannými reakcemi a výsledkem může být zpožděný nebo omezený vývoj mozku a těla a menší aktivita oblastí, důležitých pro kvalitní učení.
Několik minut pohybu dokáže zrychlit učební proces, motivuje, stimuluje a navozuje pozitivní pocity, protože během pohybu se uvolňují hormony štěstí a uspokojení. Osvojování učiva je rychlejší, lepší a snazší, když je doprovázeno pozitivními pocity, respektive kladným přístupem. Pohyb zlepšuje koncentraci, zrychluje kognitivní zpracovávání a zvyšuje kapacitu a kvalitu paměni. Současně pohybové přestávky také umožňují odpočinek od obsahu lekce a jsou tak prevencí informačního přesycení.
Čím vyšší kvalita a rozmanitost pohybových cvičení je vybírána, tím lepší je jejich účinek. Jejich úkolem je stimulovat hmatové, vestibulární, proprioceptivní, smyslové a motorické systémy, které jsou základem pyramidy učení. Celý kognitivní vývoj je založen na těchto systémech. Cvičením můžeme stimulovat práci uvedených oblastí a umožnit tak rozvoj vyšších mentálních funkcí. Ačkoli škola nemůže nahradit raný vývoj dítěte a podněty od rodičů a nejbližšího okolí, hraje hlavní roli při jejich pozdějším vývoji a rozvoji lehčího a kvalitnějšího vstřebávání učiva.
Přínos pohybových přestávek v průběhu vyučování:
- usnadňují učení
- podporují učební dovednosti
- aktivují všechny části mozku potřebné pro optimální osvojování látky
- zmírňují stres, vzniklý v důsledku dlouhodobého sezení
- podporují koncentraci, soustředění a aktivní sledování výuky
- eliminují rozrušení, hyperaktivitu a ospalost
- zvyšují motivaci, ochotu pracovat a překonávat sebe sama
- eliminují učební a mentální bloky
- umožňují snadnější a lepší osvojování naučené látky
- usnadňují práci s informacemi
- zlepšují paměť
- zlepšují schopnost čtení a psaní a početní dovednosti
- mají pozitivní vliv na schopnost organizace, porozumění a komunikace
Přestávky na cvičení
- umožňují aktivní odpočinek od probírané látky a zabraňují tak přesycení, které negativně ovlivňuje pracovní tempo, motivaci, kapacitu a kvalitu paměti, lehkost učení a soustředění;
- jen několik minut pohybu před a během učení:
- podporuje učení,
- motivuje,
- stimuluje a aktivuje tělo a mozek,
- pomáhá relaxaci,
- zlepšuje paměť a myšlení,
- pomáhá vytvářet a udržovat koncentraci,
- přináší pozitivní pocity, protože se během pohybu uvolňují hormony štěstí a uspokojení.
- Pohyb aktivuje a spojuje všechny subsystémy učení mozku. Učení není jen kognitivní proces. Je to činnost celého těla.
Ulehčete dětem učení a podpořte je pomocí pohybu.
Autorka: prof. Jasna Trapečar Pavšič